Skladování baterií
Dnes si vysvětlíme, co se děje s baterií přes zimu, pokud není správně uskladněna, a jak postupovat v případě, že se rozhodnete vyrazit s autem na hory uprostřed zimy. Abychom vše uvedli na pravou míru, budeme se bavit pouze o trakčních olověných zaplavených bateriích, což je díky poměru ceny a výkonu stále nejpoužívanější typ.
Jak funguje baterie
Abychom pochopili, proč se baterii nelíbí zima, musíme si vysvětlit její základní princip fungování.
Baterie jsou sestava elektrod zalitých elektrolytem. Při výrobě elektrického proudu putuje kladný iont putuje v roztoku na kladnou elektrodu (katodu) a záporný iont logicky na zápornou elektrodu (anodu). To znamená pohyb částic, který je samozřejmě závislý na hustotě a složení kapaliny. U promrzlých baterií se pohyb částic při elektrolýze zpomalí natolik, že baterie není schopná podávat svůj maximální výkon. Proto je dobré baterii nejdříve zahřát, tj. uvést ji do provozní teploty. Pokud se tedy rozhodnete vyrazit na hory s obytným autem nebo karavanem uprostřed zimy, doporučujeme zatopit uvnitř nástavby například den předem (nebo alespoň pár hodin, pokud Vás nečeká dlouhá cesta) a baterii připojit na nabíjecí zdroj. Tím zajistíte, že baterie bude v nejlepší možné kondici.
Baterie jsou schopné běžně pracovat i při mínusových teplotách; navíc se odběrem i nabíjením zahřívají. Je však ideální, aby jejich počáteční odběr nebo nabíjení probíhalo při teplotách mezi
5 až 20°C. Pokud se pokusíte zatížit nebo nabít úplně promrzlou baterii, může se stát, že zařízení, které z ní napájíte, nahlásí chybu – nedostatek napětí. V opačném případě bude vykazovat pouze minimální dobíjecí proud. Bavíme se však o odběrech v řádech desítek ampér; rozsvícení 5 W žárovky nebude žádný problém. Víc než zima baterie ničí vysoké teploty.
Abychom Vám přiblížili tyto poznatky číselně – baterie při –20 °C vykazuje zhruba 60 % své celkové kapacity. V konečném součtu to může být problém, jelikož baterie nemusí být nejnovější a sama o sobě ztratila okolo 15–20 % své kapacity. Přičteme-li 60 % kapacity ze zimy, výsledek není příliš přívětivý.
Jaký postup zvolit
Nejvhodnější je baterii z automobilu či karavanu vyndat a uskladnit při teplotách kolem
5 až 20 °C a zhruba jednou za měsíc baterii připojit na nabíječku. Pokud máte baterii
v nepřístupném prostoru, třeba pod sedačkou automobilu a nechce se Vám ji vyjmout, doporučujeme automobil jednou za čas nastartovat, zatopit uvnitř nástavby a ideálně se
s autem projet, to není dobré jen pro baterii, ale celkově pro celé auto. Pokud se jedná
o karavan, tam s vyjmutím baterie nebývá problém.
Novější obytná auta s charakteristikou dobíjení IUoU
Tento typ nabíječek je specifický pro nová obytná auta i karavany a je určený pro dlouhodobé nabíjení baterií. Ne všichni vybavují vozidla takto pokročilou technologií, takže není záhodno si myslet, že když máte nové auto, je jistě vybaveno tímto typem nabíječky – není to pravidlem. Trvalé připojení baterie na běžnou nabíječku s absencí udržovacího (float) režimu je špatně.
Závěr
Baterie jsou velmi náchylná zařízení a k jejich trvalému poškození nemusíme chodit vůbec daleko. Pro klasickou autobaterii je jeden jediný den, kdy je vybitá na své úplné dno
a ponechána na mrazu, jistý konce. Stejně tak, a možná i více, ji může poškodit vysoká teplota
a hluboké cyklické vybíjení.
Stand by režim jako tichý zabiják
Dejte si pozor i na tzv. pohotovostní režim zařízení, jako je například rádio s malou LED diodou.
I ten může být pro Vaši baterii při dlouhém stání v zimě bez dobíjení smrtelně nebezpečný. Zařízení s malým, ale trvalým odběrem je nebezpečnější než nárazové vybití například měničem napětí. Pokud cyklus vybití opakujete, i když baterie již jednou zařízení kvůli nedostatku proudu vypnula, zásadně tím znovu snižujete její životnost.
Toto jsou nejběžnější chyby, které lidé dělají při používání baterií. Dodržováním základních postupů pro provoz baterie můžete prodloužit její životnost až o několik let, což Vám může ušetřit peníze, třeba na další výlet. :)